Ⅰ. 고전문학연구의 현재
Ⅱ. 중세고전문학과 토속적 내셔널리즘
Ⅲ. 유학생과 일본고전문학
Ⅳ. 젊은이 문화와 모노가타리-결론을 대신하여
pp.7~28 (22pages)
1. 문화내셔널리즘이라는 문제
2. 지금, 왜 문화내셔널리즘인가
3. ‘일본문학’은 이중의 ‘전통의 발명’
4. 고대ㆍ중세의 문화내셔널리즘
5. 근세의 문화내셔널리즘
6. 일본의 문화내셔널리즘의 특수성
7. 러일전쟁 이후
8. 일본문화 특수성론의 탄생
9. ‘대동아공영권’의 사상
10. 패전 후 문화내셔널리즘
11. 결론
pp.53~81 (29pages)
1. 아스카 연못 유적(飛鳥池遺跡)이란 무엇인가?
2. ‘천황(天皇)’ 목간(木簡)의 발견
3. ‘천황’ 목간과 『천자문』
4. 수(隋)의 ‘천황’
5. 당(唐) 초기의 법림(法琳)와 ‘천황’
6. 당(唐) 고종(高宗)의 ‘천황’ 존호와 『주례정의(周禮正義)』
7. 일본의 ‘천황’ 성립의 문제점
참고문헌
pp.83~104 (22pages)
Abstract
1. はじめに
2. 問題の所在と?究目的
3. 方法
4. 結果
5. 考察
6. 今後の課題
참고문헌
저자키워드
異文化間コミュニケ一ション?育;自己開示;多文化間交流;?加型授業;協?的グル一プ活動;?育的介入
pp.107~134 (28pages)
Abstract
第1章 はじめに
第2章 先行?究
第3章 ?究槪要
第4章 分析結果と考察
第5章 おわりに
참고문헌
저자키워드
韓?人?習者;日本大衆文化;受容度;日本語敎育
pp.135~151 (17pages)
Abstract
1. 서론
2. 본론
3. 결론
참고문헌
저자키워드
?母音;無?化;韓?人日本語?習者;東京語母語話者
pp.153~169 (17pages)
초록
The process of which the idiom consisted was tried from a chiefly structural sid
e like 〈relation〉 〈between the word and the idiom and relations〉 〈between th
e Combination Word and the idiom relations between the idiom and the sentenc
e〉. The material which constructs this idiom is a word which works as an elemen
t by which the sentence and the Combination Word are constructed. The word and t
he word deepened like the Combination Word, and combined and the consisting idio
m deepened consideration on a structural side in what process generated. The rel
ation to the Combination Word is resembled like two words and three words, etc.
judging from seeing some structures.
Though the relation is decided as a nucleus of a center word by what word (subo
rdination word) and 〈word-groups〉 when the Combination Word is constructed; Ho
wever, it is also vague to put the standard which word (subordination word and c
enter word) should be made a nucleus for the idiom
저자키워드
collocation;combination Word;idiom;semantic relation;center word;subordination w
ord
pp.171~185 (15pages)
Abstract
一. はじめに
二. 須磨の海の空間表現- 『竹取物語』との類似-
三. 須磨の海の空間表現- 『浦島子?』との類似-
四. 三月一日の?-源氏の海への
저자키워드
物語空間;空間表現;境界;海;移動
pp.189~210 (22pages)
Abstract
머리말
1. 아코 사건과 문예화의 움직임
2. 『게이세이 덴주 가미코』의 성립배경
3. 선행작품과의 관계
4. 우키요조시로서의 특징
맺는 말
참고문헌
저자키워드
赤?事件;1710年;?名手本忠臣?;浮世草子;けいせい?授紙子
pp.211~223 (13pages)
Abstract
1. 서론
2. 음악적 요소
3. 가부키 무용
4. 마무리
참고문헌
저자키워드
歌舞伎;?合芸術性;忠臣?;女形;舞踊
pp.225~239 (15pages)
Abstract
1. 서론
2. 나가이 세이고와 나가이 우메코 관계
3. 나가이 세이고와 20세기의 타락
4. 장남으로서의 나가이 세이고
5. 나가이 세이고의 냉정한 모습
6. 결론
참고문헌
저자키워드
夏目漱石;己れから;長井誠吾;長井代助;長男;20世紀の?落
pp.241~258 (18pages)
Abstract
1. 요절한 여성 작가와 글쓰기
2. 자기 구제의 대상 찾기와 그 상징성--「나비 타령」(1982),「해녀」(1983)
3. 여러 작품을 통한 기법 시도
4. 外界에 대한 시선과 자의식의 갈등--「유희」(1988)와 미완의 장편「돌의 소리」(1992)
5. 관계성과 자의식을 놓고 - 결론에 대신하여
【작가 약력】
참고문헌
저자키워드
在日韓?人文?;マ常ノ幾ティ;疎外;ジェンダ?
pp.259~281 (23pages)
Abstract
1. 들어가며
2. 프롤레타리아 국제연대
3. 사회주의 휴머니즘
4. 프롤레타리아 후속세대 양성
5. 나오며
참고문헌
저자키워드
日帝;雨傘;盾;?際的連?;社?主義ヒュ?マニズ年;次世代の育成
pp.283~304 (22pages)
Abstract
1. 家族を語る
2. 永井家と平岡家
3. 祖母の影響
4. 鏑木夫人
5. 男だけの家庭
6. 鬼子母神
참고문헌
초록
Yukio Mishima(1925-1970. Real name is Kimitake Hiraoka.) talked about himself
all the time from he set out by professional writer, and most important material
s of his works are himself and his family. Therefore we need to know well about
Mishima’s life and his family relation to understand his works. It is well-konw
n that Mishima is born by immature baby and grew up overprotected by his grandmo
ther. Mishima, the eldest grandson by the eldest son, caused trouble between gra
ndmother and mother. Mishima had a sense of superiority because his grandmother
came from a distinguished family, but suffered from an inferiority complex abou
t grandfather who is a commoner by birth. Azusa Hiraoka, Mishima’s father had
a aspiration to make his son a high-ranking government official. On the other ha
nd Mishima had a strong attachment heart about mother, and extraordinary affecti
on about younger sister which passed over brother and sister relation. Therefor
e, in this treatise, I investigated some parts about grandmother in priority fir
st as part of research about Mishima’s family.
저자키워드
Family;Grandfather;Grandmother;Father;Kishimojin
pp.305~324 (20pages)